Czym decydent powinien się kierować wybierając firmę do realizacji szkoleń dla zespołu?

Kilka słów o tym czym osoby decyzyjne w przedsiębiorstwie hotelowym czy gastronomicznym powinny kierować się wybierając realizatora usług szkoleniowych dla swojego zespołu, aby mieć gwarancję dobrze wykonanej usługi.

Szkolenia gastronomiczne

Przy wyborze usługodawcy powinno zwrócić się uwagę na kilka istotnych kwestii zanim podejmiesz decyzję o wyborze wykonawcy. Potraktuj poniższy tekst jako kierunek dokonania odpowiedniego wyboru. Poza ważną kwestią jaką jest posiadanie przez realizatora doświadczenia w szkolonym temacie, decydent powinien sprawdzić jeszcze kilka istotnych informacji. 

Podstawy

Pierwsza podstawowa kwestia to wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, tzw. numer RIS. Możesz sprawdzić go na stronie www.stor.praca.gov.pl

Firmy jak i freelancerzy powinni posiadać taki numer RIS, aby wykonywać usługi szkoleniowe. Wpis w tym rejestrze również określa tematykę prowadzonych przez firmę/freelancera szkoleń.

Nie korzystaj z pośredników, gdyż to tylko podnosi cenę szkolenia. Kontaktuj się bezpośrednio z firmami szkoleniowymi czy freelancerami – optymalizuj koszty inwestycji.

Uprawnienia

Trenerzy powinni posiadać przynajmniej “kurs pedagogiczny instruktora praktycznej nauki osób dorosłych” oraz zdany egzamin w tym zakresie. Poproś o takie potwierdzenia.

Weryfikuj właściciela firmy szkoleniowej

Sprawdzaj, czy właściciel firmy szkoleniowej posiada wykształcenie i/lub doświadczenie branżowe. Firma również musi potrafić kontrolować jakość szkoleń. Skoro właściciel firmy nie zna się na branży  to trudno, aby wiedział jak weryfikować jakość szkoleń swoich trenerów. Brak wiedzy specjalistycznej wpłynie na jakość i efektywność szkolenia. To tak jakby kucharza poprosić o posprzątanie pokoju hotelowego, zrobi to, ale pytanie jak?

Dobry program szkolenia

Poza dopasowaniem treści do wieku Twojego zespołu, ale także poziomu umiejętności program powinien mieć określone trzy ważne informacje. 
CEL: oparty o metodę SMART
METODYKA: Dobry program zawiera większą część praktyki jak teorii.
EFEKT: Kluczowy zakres, na który zwrócić się powinno szczególną uwagę. Po tym jesteś w stanie ocenić firmę wykonawcę, czy zrealizował założony efekt.

Niezależny vs Sieciowy

Bardzo istotny aspekt przy wyborze szkolenia dla zespołu. Jeżeli prowadzisz obiekt niezależny to w żadnym wypadku trener z doświadczeniem sieciowym nie sprawdzi się dla Twojego zespołu, tak samo będzie na odwrót. Istnieją ogromne różnice w pracy w obiektach sieciowych i niezależnych, stąd doświadczenie trenera jest istotnym, aby ocenić czy to trener dla Twojego personelu.

Otwarte vs Zamknięte

Szkolenia otwarte nie zawsze będą odpowiednimi dla Twojego zespołu. Otwarte posiadają sztywny program dostosowany uniwersalnie do obiektów, a Ty potrzebujesz indywidualnego podejścia do szkolenia, aby osiągnąć jak najlepsze efekty. Stąd rozsądniej jest korzystać ze szkoleń zamkniętych, indywidualnie przygotowanych i zaplanowanych pod Twój obiekt oraz zespół.

Audit

Przed, jak i po szkoleniu istotnym wskaźnikiem efektywności szkolenia są audyty. Nie jest to duża inwestycja, a pozwoli wypracować precyzyjny plan szkolenia, który wyeliminuje niedociągnięcia w zespole i poprawi jakość oraz efektywność ich pracy. Audyt to również korzyść dla Ciebie, jest oceną jakości funkcjonowania zarządzanego przez Ciebie przedsiębiorstwa. Badanie takie wykonywane co kwartał pozwala doskonalić procesy zarządcze w przedsiębiorstwie oraz doskonali produkt docelowy w postaci usługi dla gości twojego lokalu/obiektu hotelowego.

WAŻNE! Audyty zamawiaj tylko w firmach, które posiadają do tego uprawnienia poświadczone certyfikatem ISO 9001:2015 w zakresie audytowania przedsiębiorstw.

Komunikacja i charyzma

Celem osiągnięcia dobrego efektu po szkoleniu i zainteresowania grupy pracowników tematem jest dobry wybór osobowości trenera. Zwracaj uwagę na osobę, której powierzasz zadanie doskonalenia Twojego zespołu. Sprawdzaj czy trener potrafi rozmawiać z Twoimi pracownikami, potrafi wypracować atmosferę na szkoleniu oraz czy jest w stanie poza przekazaniem wiedzy wzbudzić motywację w zespole do efektywnego wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności.

Socialmedia to nie miejsce do szukania wykonawcy

Bardzo często można spotkać w grupach branżowych pytania o polecenie wykonawców różnych szkoleń. Social Media to zdecydowanie nie miejsce do szukania takowych. Często w tych postach pojawiają się rekomendacje, które w Twoim obiekcie mogą się w ogóle nie sprawdzić. Chociażby kwestia trenera z doświadczeniem sieciowym vs niezależnym, choć tych różnic jest zdecydowanie więcej.

Obserwuj rynek, profesjonalistów zauważysz gołym okiem. Dopasuj tylko odpowiednich dla Twojego zespołu i obiektu po pełnej analizie.

ISO jako gwarancja jakości

W dziedzinie szkoleń występują dwa certyfikaty jakości ISO 29990 oraz ISO 9001. Jeżeli wykonawca posiada, któryś z tych certyfikatów, wpłynie on na jakość wykonywanej usługi szkoleniowej. Poproś wykonawcę o kopię certyfikatu, aby uzyskać potwierdzenie jakości wykonania szkoleń.

Etyka

W branży szkoleniowej występują również nieetyczne zachowania. Jednym z nich jest oferowanie przez niektóre firmy gratyfikacji dla decydenta w zamian za wybór ich oferty. Jest to zdecydowanie nieetyczne i psuje cały rynek i jakość szkoleń. Owszem upominek po szkoleniu od firmy wykonującej dla decydenta jest mile widziany, ale jako podziękowanie i budowanie relacji partnerskich, a nie jako czynnik wpływający na wybory decydenta.

Doświadczenie

Niektórzy trenerzy gromadzą referencje pisemne jako potwierdzenie odbywanych szkoleń, zakresu tematycznego, a także ilości godzin spędzonych na salach szkoleniowych. Wielu również tego nie robi, ale w zamian można uzyskać kontakt do osób, u których te usługi trener realizował w ostatnim czasie. W celu weryfikacji powyższego możesz poprosić firmę/freelancera o CV oraz referencje, które dadzą ci obraz doświadczenia trenera i pozwolą ocenić, czy aby ta osoba jest właściwa dla Twojego obiektu.

Weryfikuj również czy trener, który ma poprowadzić szkolenie jest specjalistą w danej dziedzinie. Na rynku są dostępni trenerzy, którzy szkolą z wielu różnych tematów. Oczywistym jest, że jak ktoś jest od wszystkiego, to jest do niczego.

Ważnym również jest, abyś brał czynny udział w organizowanych w przedsiębiorstwie szkoleniach. Celem kontroli jakości szkolenia. Sprawiasz tym również, że zespół uważniej podchodzi do rozwijania kompetencji, a także zyskujesz skuteczne narzędzie kontroli. Jeżeli zastosujesz treść szkolenia w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa pracownicy będą wiedzieli, że znasz zasady i posiadasz wiedzę jak mają wyglądać zastosowane standardy. 

Powyższe wskazówki powinny ułatwić Tobie wybór dobrego wykonawcy do realizacji szkoleń w Twoim obiekcie. Stawiaj na efektywność i jakość, a wyniki Twojego obiektu będą się znacznie polepszać z czasem.

Pamiętaj! Inwestujesz w szkolenie celem podniesienia efektywności i jakości pracy Twojego zespołu, a nie tylko po to, aby szkolenie się odbyło.

Szkolenia dla hoteli